Summa sidvisningar

måndag 31 maj 2010

Kurs

Då har vi varit på kurs på margarethehov islandscenter för John Moore i Kristianstad som Thor Banke ordnade. Det var väl organiserat och det bjöds på kaffe hela dagen och maten var jättegod...

Vi fick beröm för vårt arbete med Duo av John vilket värmde enda in i själen. Good ground school som John utryckte det:)
Rikard körde mest avslappning på Duo och det gick bra.. lilla underbara Duo:)

För mig och Chester var det repetition samt hoppa ett hinder och göra ett snabbt stopp 2 meter efter ifrån marken... Det var kul och det kommer vi båda att träna på hemma..
Vi fick träna side-pass från marken och i sadeln och det var första gångeb jag och chester provade side-pass på riktigt och det gick över förväntan:D

Jag skall öva på det i lugn och ro ifrån ryggen hemma då han blir så tänd på hinder..

Duo och Chester var i olika grupper och det var nyttigt samtidigt som det var lite jobbigt för dem med koncentrationen. Jag fick be Chester att vara stilla flera gånger + att det var en hel del knott som han var bekymrad över.

Diskuterade Chesters sadeltvång med John, då John reagerade på att Chester hade svårt att stå stilla vid uppsittning.

Men Chester har verkligen utvecklats då han faktiskt står still nu under uppsittning och sen vill han gå, ibland ber jag honom vara stilla och ibland sätter jag mig i framåtgående ställning och då skall han gå. Jag gjorde en del avslappning med Chester och sen var han lugn igen;)

Chester har en dålig erfarenhet sen "barndomen" då han hade haft låsningar i kors och rygg samt mycket smärta i manken av en dålig sadel.. Ägaren tog ut massör som löste en del av de problemen men när vi köpte honom i slutet av 2007 så hade han fortfarande ont och försökte komma undan vid sadling och vid uppsittning. Det kan vara svårt att få bort det beteendet helt och hållet speciellt klaustrofobi och smärt minne.. I en situation som gör häsen nervös så går de gärna tillbaka till en dålig ovana.
Jag masserar Chester ofta och är noga med sadeln skall passa... Jag byter också sadel beroende på vad vi skall göra, dressyr= dressyrsadel, Hoppning och bommar = hoppsadel..

Jag har en ny sadel en bomlös som jag inte alls är nöjd med som jag tänker sälja igen, en En Freemax eVO air -net. Röd och svart.. Bomlöst var inget för mig och Chester.. Min filosofi är att hästen behöver bommen för avlastning i ryggen..

Inga kommentarer: