Summa sidvisningar

måndag 29 juli 2013

Läs och lär av hästen

Det viktigaste för mig när jag arbetar med hästen är att förstå den.
Vad säher hästen till mig?

Läsa hästen? Vad tittar jag på?

Jag börjar alltid med att studera hästen på lite avstånd. Hur beter sig hästen utan människan? Vill hästen vara nära sina vänner eller vill den vara lite för sig själv.
Hur beter den sig när jag närmar mig? Söker den kontakt eller vill den vara för sig själv. Då får jag en uppfattning om hur hästen upplever människan.

Hästen berättar mycket med ögon, öron, mun och svans.
Ögonen speglar allt, mjuka ögon, hårda ögon ängsliga ögon
busiga ögon, ilskna ögon

Kroppshållningen är viktig att läsa som te x motstånd i någon sida som att hästen håller bort huvudet och skjuter ut bogen mot mig = Håll dig borta ifrån mig.
Förstå hästen

Låg huvudhållning med mjuka ögon = Kom gärna till mig. Jag gillar ditt sällskap och kan lita på dig.

Hårda ögon och spänd kroppshållning= Gör du något oförutsägbart för mig så sticker jag.

Ilskna ögon, Rak hård kropp: Akta dig för mig!

Kroppshållning och anatomi

En häst som har problem i kroppen förändras i sin personlighet så jag utgår aldrig ifrån att hästen bara är som den är just nu.
Det är viktigt att ta reda på om den har ont, obehag eller någon svårighet att utföra vissa övningar vi ber den om. Är det något som tar emot och vi ändå kräver röröelsen så får vi en häst som "slår bakut"

Säger din häst ifrån så ta den på allvar och lyssna. Alldelels för många hästar har problem i kroppen som till slut sätter sig i psyket. En förändrad häst.

När jag väl läst av hästen och kollat igenom hela kroppen så blir allt mycket lättare när jag arbetar tillsammans med hästen.

Inga kommentarer: