Summa sidvisningar

söndag 7 november 2010

Lovet slut..


Då har lovet gått mot sitt slut.

I veckan har vi pysslat med hästarna och myst inomhus med tända ljus. Det har regnat en hel del så det har varit skönt att vara inomhus;)

I onsdags så var jag på HORZE och pratade om Horsemanship Hästpsykologi.. Det kom 25 personer och det var jätte trevligt. Det kom många frågor och vi bollade med varandra.

Kursen den 13.e november är fullsatt med häst ekipage vilket är otroligt kul:) det blir tre helt olika individer så det blir lärorikt:) Vill du komma som fotfolk är kostnaden: 275:- för hela dagen samt lätt fika och ett kursmaterial.
-------------------------------------------
En tanke om hästpsykologi/ledarskap:

Markträningen med dess olika övningar är förberedelser inför ridutbildningen av hästen samt att kunna hantera hästen och mig själv i olika situationer som kan uppstå.

På ett vis är det ledarskap då jag skall kunna få hästen att lita på mig och jag skall kunna flytta ett ben eller be den rygga.

Alla övningar på marken har ju ett syfte. Te x förberedelse till spin, skänkelvikning, rygga, göra halt, framdels och bakdelsvändning.

Sänka hästens huvud är en enkel övning att ta till i olika situationer och naturligtvis skall det vara så att hästen VILL göra detta för mig och inte tvingas på något vis. Utan man jobbar med att vägleda sin häst för att den skall förstå och framförallt tycka att det är kul att jobba.

Jag tycker det är väldigt bra att man fått upp ögonen på att markträna sin häst och att allt inte bara handlar om ridning för att kunna träna hästen.

Speciellt då många hästar får muskelproblem och då är det bra med träning ifrån marken plus att man får helt klart en bättre kontakt på marken än ryggen till att börja med.

Inga kommentarer: