Summa sidvisningar

måndag 9 april 2012

Påskdagen

Igår så provade jag ut en sadel åt syrran till hennes fullblodssto. Vi kollade bommen, linjerna, bogbladets position samt kollade så den passade hästens djupaste punkt.


Det är en pfiff dressyrsadel en bra sadel till hästar med något rakare rygg.


Vi kollade hästen och sadeln i rörelse och sedan med ryttare i. Det jag såg direkt var en ökad stegläng fram och i traven ökade hon steglängden både fram och bak. Mimsan kunde även höja ryggen ordentligt vilket bidrog till en avslappnad hals och nacke.

Innan har vi provat 3 sadlar så detta blev den 4.e och denna sadeln blir det:)

Härligt.. Nu skall vi hålla koll på muskling mm så om 6 månader är det kanske dax att byta igen;)

På eftermiddagen red jag och syrran mjukgörande rörelser samt hjälpte varandra med att rida med mjuka ögon och att andas rätt. Det var riktigt trevligt och hästarna blev lösgjorda och riktigt avslappnade.


När vi var klara skrittade jag ner på grusvägen och Mighty följde med längs staketet. Rätt som det var när vi vände hemåt så busade Mighty iväg med dunder och brak!
Hon bockade och stack ned hemåt.


Chester blev explosiv och jag kände hur han drog ihop sig likt en katt inför ett språng. Av ren reflex av all inlärning vi tränar med huvudkontroll/ one rain stop så slappande jag av och bad honom komma till mig med huvudet. Detta gick på några få sekunder. Chester gjorde som jag bad honom och efter någon få sekund så var han i fokus med mig och alldeles avslappnad:)

Det är vid sådana tillfällen som detta då man får klarhet i hur viktigt det är med grundarbetet och att många gånger gå tillbaka till det och att lägga in det lite då och då.


Vi får många gånger frågor kring om det verkligen funkar i en stressad situation med dessa övningar och DET GÖR DET! MEN, det krävs mycket inlärning och fokus ifrån dig som människa och en hel knippa tålamod.



Inga kommentarer: