Summa sidvisningar

onsdag 30 mars 2011

Vi var i ridhuset igår:)

Vi började med att jag jobbade med en häst i taget en stund för att lära känna dem.
Det var känsliga hästar på olika sätt ifrån 2,5 år till 10 år..

Efter en liten stund så fick våra elever jobba med hästarna i cirkel och vi hjälptes åt att bedöma hur olika hästarna var på vänster och höger sida. Då tittar vi muskulärt och fysikt samt psykiskt beteende.

Det är viktigt att kunna avgöra om hästen har det svårt psykiskt eller fysiskt. Många gånger hör det ju ihop men det börjar alltid någonstans och det är det som vi lär våra elever att kunna hitta och att kunna se HELA HÄSTEN!

Irritation när jag inte får som jag vill;)
Tydlighet och ömsesidig respekt..

Avslappnat och trevligt ber Sofie hästen att hon skall utåt i ringen, att öka volten..

Höftkontroll för att kolla rörligheten.. samt att kunna förflytta hästens kroppsdelar vilket är bra att kunna föra med sig upp i sadeln..
Vi lägger en stresspunkt då vi upptäckte en liten muskelkramp.. Smärtan lade sig snabbt vilket var positivt:)


Vi jobbar med att kunna förflytta hästarna in mellan koner och passager på avstånd med vårt kroppspråk och hur vi sätter blicken.



Vad händer när tyglarna tas upp i luften? Sänker eller höjer hästen huvudet..? Höjer hästen huvudet går den emot tryck sänker den huvudet så vet den att det minsta lilla tryck så ska den ge efter. Vi jobbade med att kunna ge eftergift ett exakt rätt skede.. och på bilden har vi inte börjat att jobba ännu utan gör en liten koll på hur hästen reagerar.


Perfekt samspel mellan människa och häst. Ifrån att vara en aning avstängd så är hästen nu fokuserad på vad Josefine ber honom om.. Båda har fokus på samma punkt och den riktning hästen skall gå:)

Här visar och förklarar Rikard för Linn hur viktigt det är att använda tyngdpunkterna rätt.. som kommer ifrån John Moores kloka läresätt..:)


Efter en stund blev vi kaffesugna så medan hästarna fick smälta all ny inlärning så blev det kaffe och småpladder.. Naturligtvis om hästar;)

Inga kommentarer: