Summa sidvisningar

onsdag 24 mars 2010

Träningen har kommit igång på allvar... Nu è det vår;)

Vi har nu efter mycket smek och förtroende med Pila börjat att befästa ledarskapet..
Hon förorsakade sig själv en sparkskada på höger bak i boxen som vi har tagit hand om så gott det gått med koksaltlösning och proteinsalva.. Hon har sparkat efter oss stundtals så hon och vi blivit alldeles slut i rutan men rent har vi lyckats hålla såren;)
Nu är såren läkta och vi jobbar mer och mer på förtroendet men måste nu lägga in ledarskap...

Pila "slåss" i situationer hon tycker att hon kan reda ut, situationer hon egentligen inte klarar av..
Hon slåss med fram, bak och bits alltså en farlig häst för sig själv och andra.

Nu har vi jobbat henne för tredje gången i lina och hon är mer "aggressiv" i höger varv. Där hon attackerat med att stegra sig och fara emot oss.. Men med ett bestämt kroppsspråk och öppnat andra vägar ifrån oss och visat med repet utan att röra vid henne med repet, vilket jag varit mycket nogrann med då detta kan skapa förvirring och väcka mer aggressivitet så har vi kunnat lösa situationen snabbt..

Här har jag bett Pila gå ut i ringen och hon väljer att attackera mig.. Då öppnar jag vägen till höger samtidigt som jag burdust säger NEJ - du får inte slåss med mig.


Pila bestämmer sig snabbt för att bli ödmjuk och "ger med sig" men ack så sur en stund:)Jag visar med höger hand att jag vill inte ha henne nära inpå mig när hon är sur och vresig.



Efter att jag sagt nej med mitt kroppsspråk, tuggade och slickade Pila sig om munnen och jag lade ner och vi slappnade av en stund tillsammans..





vi har börjat komma igång me Chester och duo och en hel del tid går åt till att rykta.. De är ju ganska glada för att vältra sig i leran de små gossarna;)

Duo är lite spänd med sadeln men kroppsligt har han mått bra av lång vila... Vi tar det lugnt då vi inte vill "väcka upp! hans sadel tvång,,,
Chester är som vanligt - När, var, hur, Nuuu!!! :D

Träningen med Pila igår gick mycket bra.. Hon attackerade inte men låtsas att hon inte ser men hon lyssnar mer än man tror;)




Här ber jag Pila att flytta sig ut från mig i båda varven och det behövs knappt som en liten fingervisning så flyttar hon sig.. Hon är otroligt känslig.. Känsliga hästar kan bli väldigt frustrerade om man använder för stora signaler.


Inga kommentarer: