Summa sidvisningar

söndag 9 augusti 2009

Kvavt idag..

Idag jobbade vi inte hästarna förrän till kvällen.. Det har varit så himla kvavt:(

Vi började med Duo i lina på marken, med stretch övningar och en aning ledarskap;)
Vi hade western sadel idag på honom, för han börjar ändra sig i formen så hans vanliga sadel börjar ligga en aning sämre på honom.









Ricke och duo gjorde avslappande övningar för hals och nacke.

Efter Duo så tränade vi ledarskap och massor med förtroende övningar med Chester.
Han har visat att när han blir rädd för något så kan han "blanda in" sadeln på ryggen till det obehagliga från marken.

För det mesta när han gör det så är det t ex tröskor, lastbilar och traktorer, som låter mycket.
Då kan han börja bocka och bli helt o kontaktbar:(

Så idag blev det trafikövningar med westernsadel på;)

Jag gick som en hösäck, medan Rikard körde med en lastbil fram och tillbaka och körde emot kastanje trädets grenar så det hördes en hel del;)

Han blev ruskigt rädd i början så jag gjorde massor med huvud kontroll och var själv helt lugn och gick avslappnad och gäspade och drog fötterna efter mig.

Tillslut, efter ca 15 minuter, så blev Chester lugn och var fokuserad på mig och ville kolla in lastbilen tillsammans med mig.
Då avslutade vi med mycket smekningar och sen upp i betes hagen..

Känns som en bra hästdag idag:)

3 kommentarer:

Li sa...

Huvudkontroll? Låter som ngt jag kan behöva göra med min häst. Skulle du vilja ge ngt tips på en enkel övning? Skulle bli jätte tacksam =) Hälsningar Li

Berith sa...

Fina foto! Rikard ser ut som hjälten i en cowboyfilm.

AndrÈns sa...

Hej Li..
Har gjort ett inlägg om huvudkontroll:)
Hoppas du gillar det:)

Hej Berith, visst klär han som cowboy...
Han går jämnt med hatt...