Summa sidvisningar

tisdag 31 mars 2009

Kurs i naturlig och säker hästhantering

3 glada tjejer kom till oss på kurs ikväll samt Sabina och Veronica.
Vi gick igenom flockbetende, mottrycksdjur och flyktdjur.
Sadelpassning, palpering och förflyttningar från marken. Kaffe och kaka hann vi också med :)

Innan på dagen, fixade jag med kompendier och Sabina och Tim hade stalltjänst.
Tim fixade rent i brunnen i stallet också, han è bara för go.:)


Jag tog in Chester och badade honom i ljummet vatten, och schampo. Vi hade 15 grader på gården och solen sken.
Efter det gick vi en sväng ut på traktorvägarna bakom vår betes hage. Chester blev riktigt uppspelt och testa ledarskapet mellan oss. Jag fick och bita i, men jag gjorde en massa förflyttningar och till slut förstod han att jag förde i dansen:)

Veronica kom och red Maverick i stora gräshagen. Det gick fantastiskt bra. Vi fick honom att gå i stora åttor och travade även en del på honom. Lite bus kom, men då bad jag Veronica om att ta huvudkontroll åt sidan och det gick jättebra.
Veronica börjar få riktigt grepp om det med huvudkontroll nu.


Hon är så duktig min "arbets ryttare":)

På påsklovet kommer hon till oss i två dagar med sin häst, då skall vi ut och rida i terrängen ute vid Askeröd.

Veronica och hennes sto skall även få ett par ridlektioner hos oss i ridteknik.

Inga kommentarer: