Summa sidvisningar

tisdag 7 april 2015

Ground work filmer

Vi har jobbat med Prince mycket ifrån marken hela tiden och vi har lagt fokus på att var inte rädd för något som vi ber om.


Allt som vi gör kring hästen ska kännas "som en vardag" och somett ryck på axeln för hästen.

Många använder "pisken" till att sätta sig i respekt och att "jaga" på. Vi har lärt Prince att pisken/sticken kan betyda många saker som, lek, touch, flytta undan, stå stilla, sänka huvud, följa john beroende på hur vi förändrar kroppen för olika saker som vi ber om. Positionen av kroppen är A och O när vi kommunicerar med hästen.

Jag skriver pisk för då vet folk vad jag menar men jag tycker egentligen att det är ett missvisande namn då pisk betyder ju smäll mm. Men det är ett gammalt namn som följer med och jag använder ofta ordet själv men vill poängtera att vi använder den till att kommunicera med att peka, peta och leka och inget annat.

OBS :D försök ignorera min tröja som är tre nummer för stor, hahaha ser ut som en Michelingubbe i den :D



Duo är också en kille som vi jobbat väldigt mycket med att leka följa John och med frihetsdressyr. Han har fått upp ett väldigt bra självförtroende då han insett att allt som man gör med människan är inte på blodigt allvar :) Att få hästen att VILJA vara tillsammans med oss är ett måste om det skall funka i vårt samarbete med hästen.


Inga kommentarer: