Summa sidvisningar

fredag 3 april 2015

Tävla

Jag instämmer så himla mycket med denna artikel.

Det är sorgligt att tävlandet går ut över individen.

Jag personligen tycker det är roligt att tävla men det sak banne mig också passa hästen och om hästen inte mår bra i kropp och själ ska den inte tävla. Människans frustration har vi många gånger sett gå ut över hästen. Hur kan detta vara tillåtet? Eller rent utav så vanligt att en del inte reagerar.
Visst kan man bli irriterad det är mänskligt men ifrån det till att rycka, slita ställa hästen i spända lägen med tyglar eller slå... NEJ! det är inte okej.

Hästen är ett stort djur, ja men hästen är också ett otroligt känsligt djur. När det gör ont så skriker den inte som vi människor kan göra utan när det gör riktigt ont kan hästen stänga av. Vilket i sin tur kan se ut som den inte har ont av ett otränat öga.

Jag blir riktigt irriterad när människor säger att hästar tål slag att det känns som en mygga som sticker. NEJ, vilken j....a myt.

Jag som hästmassör VET att en häst känner minst lika mycket som du när det gör ont. Men visar det på helt andra sätt än en människa. Jag bryr mig inte ett dugg om att det sticker i en dels ögon nu men jag har påtalat detta så många gånger och går i gång när jag läser denna artikel. Tyvärr så är många av oss upplärda med att ta till hårda tag när hästen inte lyder. Jag ska inte sticka under stol med att jag har också tagit i några gånger förr, MEN JAG HAR OCKSÅ tagit avstånd för sådana metoder för länge sedan.. SÅ... SLUTA BLUNDA!

Hästen är ingen slav under människan!

Vi människor kan säga: - Jag har ont i foten idag och jag måste ta det lugnt.. Hästen säger - Nej jag stannar eller protesterar på annat vis... när den har ont någonstans eller när det känns fel...

Lyssna på din häst.

En häst är inte gjord för att rida på så då tycker jag att vi ska vara väldigt ödmjuka till hästen då vi bestämmer oss för att ta klivet upp på deras rygg. Det är en stor gåva som hästen ger till oss när den tillåter oss att rida på dess rygg./Veronica Andrèn

Jag HATAR när hästarna utnyttjas och blir dåligt behandlade när de så kallat inte gör bra ifrån sig.
Precis som de skulle tänka nu ska jag jävlas och riva ett hinder eller stanna på ett hinder... Sådana tankar existerar inte i en hästs huvud.

Jag har känt länge att det börjar uppmärksammas men det är en lång bit att gå.. Men NU börjar det hända grejer och det är positivt.

Inga kommentarer: